Collection:
60/14/0
Zarząd Miejski w Brzozowie
Zarząd Miejski w Brzozowie
|
|
Archiwum Państwowe w Rzeszowie Oddział w Sanoku | |
- brak danych - | 1944-1950 [1951] |
- brak danych - |
1944 - 1950 1951 - 1951 |
- brak danych - | tak |
administracja ogólna - akta miast i administracja miejska | polski |
inwentarz książkowy | Yes | - brak danych - |
Kompetencja terenowych rad narodowych obejmowała zakres jej właściwości terytorialnych, do których należało: planowanie działalności publicznej, a w szczególności ustalenie budżetu oraz planu świadczeń w naturze; kontrola działalności organów wykonawczych /państwowych i samorządowych/ z punktu widzenia legalności, celności i zgodności z zasadniczą linią działalności Krajowej Rady Narodowej; powołanie samorządowych organów wykonawczych; zawieranie umów w sprawie zaciągnięcia pożyczki, zbycia, zmiany lub obciążenia majątku nieruchomego. Organem wykonawczym miejskiej rady narodowej był zarząd miejski, składający się z burmistrza i wice burmistrza oraz 3-6 członków zarządu, wybieranych przez miejską radę narodową. Do zakresu działania samorządu terytorialnego należały sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, o ile nie były wyraźnie zastrzeżone do kompetencji władz państwowych.
Ustalenie daty powołania Zarządu Miejskiego w Brzozowie, jak również ustalenie struktury organizacyjnej jest niemożliwe ze względu na brak podstawowej grupy materiałów archiwalnych, takich jak protokoły, sprawozdania z działalności i zakresu organizacji urzędu. Można jednak przepuszczać, że Miejska Rada Narodowa rozpoczęła swoją działalność pod koniec listopada 1944 r. o czym świadczy pismo Starostwa do burmistrza „w sprawie organizowania MRN w Brzozowie”, noszące datę 11.11.1944 r.. W 1946 r. przy MRN działało 9 komisji: Komisja Przemysłowo-Handlowa, Komisja Pracy, Opieki Społecznej i Zdrowia, Komisja Rolna, Komisja Kulturalno-Oświatowa, Komisja Finansowo-Gospodarcza, Komisja Odbudowy Miasta, Komisja Budowlana, Komisja Sanitarna, Komisja Kontrolna. W 1945 r. Zarząd Miejski w Brzozowie zatrudniał 24 osoby na następujących stanowiskach pracy: burmistrz, rachmistrz, lekarz weterynarii, maszynistka, referent podatkowy, kasjer, likwidator podatkowy, poborca podatkowy, referent wojskowy, referent mleczarski, kierownik sieci elektrycznej, elektromonter, murarz, dróżnik, palacz rzeźni, woźny (2 osoby), stróż nocny, studniarz, zamiatacze (4 osoby)
[Na podstawie wstępu do inwentarza, oprac. St. Dobrowolski, Sanok 2008] W skład zespołu wchodzą materiały archiwalneDzialu Ogólno-Administracyjnego - protokoły z posiedzeń Miejskiej Rady Narodowej, Działu Finansowo-Budżetowego - budżet, sprawozdania finansowe, rejestry podatkowe, Działu Gospodarki Gminnej - dzierżawy, Działu Administracji Społecznej - nieruchomości, plany inwestycyjne, przedsiębiorstwa gminne, Dzialu Administracyjnego - pozwolenia na budowę, przynależność gminna, sprawy pracowników gminny - brak danych -
No. | Name | Units | Dates | Number of scans |
---|---|---|---|---|
Units without series | 0 | 0 | ||
1 | Dział Ogólno-Administracyjny | 1 | 1946-1949 | 0 |
2 | Dział Finansowo-Budżetowy | 22 | 1944-1950 | 0 |
3 | Dział Gospodarki Gminnej | 5 | 1948-1950 | 0 |
4 | Dział Administracji Społecznej | 4 | 1946-1949 | 0 |
5 | Dział Administracyjny | 11 | 1944-1951 | 0 |
Units in the collection::
|
Number of units per page |
Amount of archival material
43
43
0
0.55
0.55
0.00
Amount of non-archival material
0
0.00
- brak danych -